waarom wild projects

waarom wild projects

Waarom wild projects – Wilde (innovatieve & creatieve) projecten zijn nodig voor het ontwikkelen van de slimme, sociale en duurzame stad van de toekomst

waarom_wild_projects
logo wild projects

Wij vinden dat er meer experimentele en innovatieve projecten nodig zijn om nieuwe banen te creëren en de samenleving dynamischer en duurzamer te maken. De Amerikaanse filosoof Henri David Thoreau, schrijver van Walden, schreef over zijn twee jaar durende ervaring in de bossen:

wat ik wilde zeggen is dat in het wilde leven het behoud van de wereld ligt. Niet het spoor terug volgen maar naar de toekomst gaan met lust tot avontuur en ondernemingszin.

Bron: Frédéric Gros, Wandelen. Een filosofische gids. 2013.

waarom_wild_projects
geometrisch ontwerp door toon jansen

Waarom wild projects?

‘Wild’ is het zoeken van oplossingen die innovatief zijn en zorgen voor verandering in de samenleving. En met ‘wilde’, creatieve en innovatieve projecten de samenleving aan te passen aan veranderingen, zoals klimaatverandering en globalisering.

Innovatie is een ontdekkingstocht

In de 16e en 17e eeuw trokken kunstenaars de wereld in om tekeningen te maken van steden, fauna en flora. Een voorbeeld daarvan is Joris Hoefnagel uit Antwerpen die in de 16e eeuw tekeningen van steden maakte. Joris Hoefnagel komt in beeld in het reisveraal over Vejer de la Frontera onder de tab ‘reisverhalen’ op deze website. Een voorbeeld van onze tijd is het maken van een brug over een Amsterdamse gracht met een robot en een 3D-printer.

CLEAN TECH PLAYGROUND DE CEUVEL is een experimentele vrijplaats in Amsterdam Noord. De oprichters spreken over een speeltuin voor innovatie en creativiteit. Een experiment waarmee zij duurzaamheid bereikbaar, begrijpelijk en léuk willen maken. Zij  delen hun kennis en hopen dat deze zich vermenigvuldigd.

de ceuvel
Homepage website De Ceuvel

De onderstaande video van de Wild Foundation (www.wild.org), laat zien waarom verwildering van natuurgebieden van groot belang is. De video heeft de titel: ‘make the world a wilder place’.

‘Wild’ is organiseren buiten de gevestigde belangen

Onze samenleving is vastgelopen. Daarom moeten we zoeken naar nieuwe concepten, technieken, producten, organisaties, leefwijzes en verbindingen die de vastgelopen systemen kunnen vervangen.

waarom_wild_projects
Paleis van de Nieuwe Verbeelding Volksvlijt 2.0

Er zijn veel voorbeelden van organisaties en coöperaties waar mensen met elkaar buiten de gevestigde belangen én de politiek zelf aan de slag zijn gegaan om producten en diensten op de markt te brengen. Zonder beroepsmanagers kunnen organisaties uitstekend functioneren, vaak met een veel betere kwaliteit tegen lagere kosten. Het zelf-organiserend vermogen neemt toe.  

waarom wild projects
fietscoöperatie in Kopenhagen (foto tj18)

Zijn dure bestuurders en managers niet weg te krijgen?

Richt dan zelf met een groep mensen een (coöperatieve) organisatie op en ga de concurrentie aan. Die win je meestal omdat je goedkoper en beter kunt werken. Bovendien voorkom je slachtoffer te worden van bezuinigingen.

Steeds meer mensen (placemakers en stadmakers) nemen initiatieven om de wereld leefbaarder te maken. ‘Wild’ en slim organiseren kan met zelforganisatie door groepen mensen. Zie het voorstel voor de ontwikkeling van Tulip City Amsterdam.

waarom wild projects
achitectuurschetsen van (tulp)gebouwen (toonjans ca 2005)

Sociale innovatie is succesfactor

Een nieuwe visie op werken en innovatie van werkprocessen is voor veel organisaties noodzaak om te kunnen overleven. Niet vasthouden aan het verleden maar open staan voor nieuwe technologische en vooral voor sociale innovaties.

sociale innovatie
ontwerp toon jansen

Veel mensen op de werkvloer moeten steeds harder werken tegen lagere lonen.  Professionals, die bepaalde beginselen of idealen op na houden, komen in botsing met de heersende codes (van het management) in hun bedrijf.  Gabriël van den Brink stelde in een artikel in de Volkskrant van 5 maart 2013 dat over een conflict in de ING gaat:

Wat we veelvuldig zien is dat bedrijven, managers of leidinggevenden een cynische visie hebben en denken dat alles om macht en marktaandeel gaat. Moraliteit speelt voor hen geen echte rol. Terwijl veel professionals juist wel door morele idealen gemotiveerd zijn.

Tot op heden komen de managers daarmee nog weg, zegt Van den Brink, mede-auteur van het boek Beroepszeer – waarom Nederland niet goed werkt.

social_design

ontwerp geodesign toonjanz2013

Bij de afbeeldingen zijn de namen van de makers en andere betrokkenen gemeld. Indien er nog bronnen ontbreken dan graag een reactie plaatsen.’

Een toolkit voor de ontdekkingstocht naar een duurzame samenleving

De aanpak voor het uitvoeren van een ontdekkingstocht kan worden gedownload door te klikken op TOOLKIT voor de ontdekkingstocht naar een duurzame Samenleving

Publicaties

Wilt u informatie over het implementeren van nieuwe technologieën en de wijze waarop je kunt zorgen voor een goede kwaliteit van de arbeid de publicaties op de boekenplank

Wild Projects publiceerde artikelen op de website Nieuw Nederland – steden in transitie, een artikel op deze website over gentrificatie en over een (pendelmetro) verbinding tussen Amsterdam CS en Noord. 

Artikel ‘Gentrificatie, zegen én vloek’ met informatie over buurteconomieën en social design in buurten.

Verder ook artikelen in de Filmwijkkrant. ZIE op: http://filmwijkkrant.files.wordpress.com/2013/10/filmwijkkrant-oktober-2013.pdf 

en in het jubileumnummer van juni 2013:

http://filmwijkkrant.files.wordpress.com/2013/07/filmwijkkrant-juni-2013.pdf

waarom_wild_projects

Reisverhalen

Het reisverhaal over de belevenissen tijdens het backpacken in Zuid-Amerika tref je op deze plek aan. Het afsluitende verhaal over Lucy in the Sky HIER. De reportage over wonen in het witte, Moorse vestingstadje Vejer de la Frontera in Andalusië, Spanje staat onder REISVERHALEN

waarom_wild_projects
kunstwerk van James Turrell in Vejer de la Frontera – foto toonjans2013
Meer blogs staan in de linkerkolom op de HOME pagina.
Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

kunst, cultuur en architectuur